De vier (eigenlijk drie) termen in de titel betekenen eigenlijk precies hetzelfde. Er zijn steeds andere termen voor Multi Level Marketing in het leven geroepen nadat MLM bedrijven steeds in elkaar stortten en vele duizenden mensen gedupeerd achter lieten. MLM kreeg een slechte naam en dus verzinnen ze telkens nieuwe termen om te verdoezelen dat het eigenlijk om MLM ging.

MLM – Eerst was er alleen Multilevel Marketing. Heel simpel, het omschrijft een methode om een product te verkopen waarmee je over diverse niveau’s van mensen onder je commissie betaald krijgt.

Netwerkmarketing – Dit is een beetje een dubbelzinnige term want het kan slaan op zowel MLM bedrijven als op normale bedrijven. Een boekingsagent die een muziekact verkoopt spreekt haar netwerk aan om de act te laten boeken bij diverse podia. Ze gebruikt daar haar netwerk voor en dus bedrijft ze netwerkmarketing. Dat is echter geen MLM want het is geen marketing over diverse niveaus. Iemand die zich een netwerk marketeer noemt die bedrijft wél MLM, net zoals het bedrijf dat zich een netwerkmarketing bedrijf noemt. In de regel zal iets of iemand dat eigenlijk MLM is zich graag netwerkmarketing noemen, maar iemand die voor een gewoon bedrijf werkt die zal zich niet zo noemen.

Direct Selling (Directe Verkoop) – Toen ook netwerkmarketing een nare smaak kreeg werd de term Direct Selling populair. Deze term verduisterde nog meer de diverse niveaus van mensen waarover verdient moet worden in MLM. Het is ook makkelijk te verwarren met de echte wereld. Als ik een appel koop bij de groenteboer dan is dat ook een directe verkoop. Als ik mijn auto verkoop op marktplaats is dat ook een directe verkoop. Geen van die voorbeelden omschrijft een MLM structuur met diverse niveaus van mensen.

Vraag jezelf af; al men al geheimzinnig doet over het feit dat het eigenlijk een MLM bedrijf betreft, wat zouden ze dan nog meer voor je verborgen willen houden?

Weten jullie nog meer termen?


Admin

Ik ben de beheerder van dit forum.

5 reacties

student · februari 22, 2014 op 03:39

‘Word of mouth marketing’; ‘relationship marketing’; ‘viral marketing’; ‘mini-franchise’; ‘affiliate marketing’ – in principe kan elke, willekeurige, arbitrair-geselecteerde titel worden toegekend aan dit fenomeen, zolang het maar duur en ingewikkeld genoeg klinkt en daarmee voldoende mensen in de luren legt.

Verschil is wel dat MLM en Netwerkmarketing nieuwverzonnen namen zijn, waar namen als ‘affiliate marketing’ en ‘direct selling’ bestaande begrippen zijn/waren die zijn gecorrumpeerd om deze oplichting te bedekken. Toen Nutrilite (de eerste echte ‘MLM’) werd opgericht in de jaren ’30 was deur-aan-deur verkoop (in Amerika bekend als ‘door-to-door selling’ of ‘direct selling’) heel gewoon. Aangezien er toen nog geen internet was, werden Nutrilite producten ook aan de deur verkocht. Daarmee werden Nutrilite, en later ook Amway en consorten, lid van de ‘Direct Selling Association’, toen nog een legitieme en respectabele organisatie. Toen later de grote winkels, warenhuizen, supermarkten, etc. een steeds groter marktaandeel inpikten, verdwenen de deur-aan-deurverkopers haast volledig uit het Amerikaanse straatbeeld, en verloor daarmee ook de DSA een groot deel van haar legitieme achterban. Het was toen dat de MLM-oplichters hun kans grepen en deze vereniging aan zich toe-eigenden om te functioneren als lobby-organisatie voor hun oplichting. Veel tegenstand was er niet meer, omdat het echte ‘direct selling’ vrijwel volledig was opgehouden te bestaan.

Erwin van Lun · december 8, 2015 op 12:15

In 2005 schreef ik het boek ‘Van massamerk naar Mensmerk’ dat de toekomst van marketing beschreef tot het jaar 2015. Het kreeg destijds een nominatie voor de marketing literatuur prijs van het jaar. In dit boek sprak ik over de opkomst van de netwerkeconomie, iets dat nu in hoog tempo ontstaat. Er zijn hier veel meer mensen die voor eigen verantwoordelijkheid zelfstandig werken aan producten waar de maatschappelijk als geheel op vooruit gaat. In het boek gaf ik een aanbeveling aan reguliere bedrijven dat ze zouden moeten kijken naar netwerkmarketing als aanvulling om hun reguliere, traditionele marketing. Die is namelijk gebaseerd op reclame. De nieuwe marketing is gebaseerd op het vertrouwen dat mensen hebben in hun vrienden, familie en collega’s. Dat is precies waarom MLM alleen maar groter zal worden de komende jaren. Veel groter.

Admin · december 8, 2015 op 19:11

MLM zal alleen maar kleiner worden, want MLM is ontworpen om haar deelnemers te laten falen. Een en ander is al ruimschoots toegelicht op ons forum over MLM in het Algemeen. Een van de kernpunten waarom MLM altijd zal falen, geef je onbewust zelf al aan. Je stelt dat netwerkmarketing/MLM gebaseerd is op het vertrouwen dat mensen hebben in hun vrienden, familie en collega’s. Daarmee probeer je mooi te verwoorden hoe de MLMer zijn omgeving vervuild met producten, iets dat dikwijls uitmondt in het breken van relaties met familie en vrienden, en ontslag van hun normale werk.

Daarnaast is wellicht je post wat haastig geschreven, maar ik vrees dat je nogal weinig verstand van de materie van het echte bedrijfsleven hebt, als je het hebt over marketing die gebaseerd is op reclame. Marketing is namelijk een ander woord voor reclame. Stellen dat traditionele marketing gebaseerd is op reclame komt dus nogal vreemd over.

Jaap Kries · december 8, 2015 op 19:35

MLM is inderdaad modern in de zin dat het zich richt op een individuele manier van mensen benaderen, van vertrouwen winnen. Dat neemt echter niet weg dat het economische model wat er onderligt, totaal verrot is. Het kan niet werken omdat het product door het waanzinnig inefficiënte distributie systeem gewoon veel te duur wordt. Teveel lagen in de piramide houden hun hand op voordat het product bij de klant komt. Alleen in uitzonderlijke gevallen werkt het wel, zoals bij Tupperware. En ook daar zijn de producten eigenlijk te duur.
Dus als je alleen maar kijkt naar de moderne methode van MLM, dan schets je een vals beeld. MLM kan economisch niet werken en dat is de reden waarom je in dit circus voornamelijk oplichters en hun slachtoffers aantreft.

Jaap Kries · december 8, 2015 op 19:57

Het is vreemd dat dit zo moeilijk begrepen wordt, dat MLM economisch niet kan werken. Terwijl het toch zo obvious is. Ik geef altijd het hotel voorbeeld:
MLM is als een hotel met duizend portiers. Van die duizend krijgen er 10 betaald. De rest denkt dat ze betaald gaan worden, maar uiteindelijk hebben ze voor nop gewerkt. Erger nog, ze hebben er zelfs geld op toegelegd, want ze hebben hun plaatsje aan deur moeten kopen van de 10 eerste portiers. Die zeiden dat de toeloop zo groot zou worden dat ze dat makkelijk terug zouden verdienen. Maar helaas, de kamers waren veel te duur en er kwam geen hond opdagen.
Eigenlijk is er niet eens een echt hotel. Die tien portiers hebben gewoon een clubje opgericht, Wealthy Doormen LTD, waarmee ze langs zaaltjes trokken om mensen warm te maken voor een portier plaatsje. Het ware psychologisch handige jongens, en het lukte ze aardig. Al snel kregen ze in de gaten dat ze niet eens een echt hotel nodig hadden. Ze hoefden mensen alleen maar te laten geloven dat dat er was en dat ze daar rijk zouden worden als portier. Ze lieten de van enthousiasme trappelende kandidaat portiers allemaal 500 dollar ‘inkoopgeld’ betalen en lieten zich vervolgens nooit meer zien.
Zo ongeveer zullen de eerste MLM’s ontstaan zijn. Waarmee meteen duidelijk is, hopelijk, dat MLM helemaal geen economische activiteit is, maar een psychologisch oplichtings spel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *