MLM: Het probleem met oneindige concurrentie vanwege geen barrieres  

  RSS
Admin
(@admin)
Admin

Een structureel probleem bij MLM is het probleem met concurrentie.

Zoals bij elke business, is er sprake van concurrentie. Er kunnen diverse redenen zijn waarom men bij jou koopt in plaats van bij de concurrent. Vast staat dat je je moet onderscheiden door op 1 of meerdere vlakken beter te zijn dan je concurrent. Een ander feit dat vast staat is dat er niet te veel concurrentie moet zijn; op gegeven moment gaat dat er voor zorgen dat je te veel moeite moet doen om je te onderscheiden en ga je alsnog ten onder.

Het idee van MLM is dat iedereen een vertegenwoordiger, distributeur, consultant enz. kan worden. Er is geen speciale kennis vereist. Sterker nog, regelmatig krijg je van het moederbedrijf (al dan niet tegen meerprijs) de vereiste trainingen.

Vaak is de enige barrière die iemand moet overbruggen een (eenmalige) inleg van slechts een paar honderd euro, soms nog veel minder. Vaak krijg je voor die inleg producten die je moet verkopen. Je koopt bijvoorbeeld een startpakket aan handelswaar. Na die inleg is men vertegenwoordiger en is diegene begonnen in de MLM 'business'.

Je buurman, je dochter, je oma, zelfs jij kan gewoon instappen. Op de vereiste inleg na zijn er geen barrières. Dat zorgt er dus voor dat je onbeperkte concurrentie hebt. Iedereen is een potentiële concurrent van jou.

Laten we even twee tastbare voorbeelden geven van bekende bedrijven.
Apple produceert de iPhone en verdient daar veel geld mee. Waarom is Apple zo succesvol? Een van de voornaamste redenen is dat niet iedereen een iPhone kan maken. Zoiets vereist veel geld, kennis, contacten met fabrikanten, winkels. Lang niet iedereen heeft dat. Wat zou er gebeuren met Apple als iedereen met een knip in de vingers zelf een iPhone zou kunnen maken? Zou Apple dan nog bestaansrecht hebben?

Een ander voorbeeld is McDonalds. Om een McDonalds te beginnen heb je diverse zaken nodig, zoals een startkapitaal, een (lokatie voor) een restaurant enzovoorts. Echter kan niet iedereen overal een McDonalds beginnen. De locaties en uitbaters worden zorgvuldig door McDonalds uitgekiend. Zo kan elk restaurant maximale omzet en winst maken. Stel je eens voor wat er zou gebeuren als iedereen zijn eigen McDonalds restaurant kon beginnen? Er zitten dan bij jou in de straat alleen al 5 restaurants. Geen van die restaurants zou een levensvatbaar inkomen kunnen genereren.

Hetzelfde is aan de hand met MLM. Iedereen kan met een knip in de vingers instappen in de business. Verder maakt het het moeder bedrijf geen bal uit hoeveel mensen er zijn en waar die gevestigd zijn. Er is dus sprake van onbeperkte concurrentie en minimale (of geen) mogelijkheid om jezelf te onderscheiden van de concurrentie.

Enig argument met "beperkte licenties" dat een MLM bedrijf zou gebruiken om zodoende de onderlinge concurrentie, is een verkoopargument om jou in te laten stappen. Tot op heden is er nog geen enkel (!) MLM bedrijf geweest dat zich daadwerkelijk zorgen maakte over niet te veel vertegenwoordigers.

ReageerCitaat
Geplaatst : 23/12/2013 3:33 pm
Share:
  
Bezig

Inloggen van Registreer aub