MLM wordt wel eens uitgelegd als dat het mond tot mond reclame zou zijn, ook wel 'de oudste vorm van marketing' genoemd. Dit is een misvatting.
Bij mond tot mond reclame spreekt iemand die oprecht heel erg tevreden is over een product of dienst, daarover tegen zijn of haar omgeving. De motivatie om dit te doen is omdat diegene heel erg blij is met het product of de dienst. Er zit geen andere/diepere motivatie of beweegreden achter om over dit product/dienst te praten te doen.
Bij MLM spreekt ook iemand tegen zijn of haar omgeving over een product of dienst, alsof men er heel blij over is. De voornaamste reden dat men hierover vertelt is echter niet dat men tevreden is over het product. De werkelijke beweegreden om over dit product te vertellen is dat men hier voor betaald wordt. De MLMer krijgt gewoon betaald als hij de producten verkoopt of als hij iemand weet te overtuigen om ook de producten te verkopen. Niet zelden worden de positieve ervaringen met het product geveinsd door de MLM verkoper in kwestie.
In wezen is iemand die een MLM product aanprijst dus niet anders dan een willekeurige verkoper in een willekeurige winkel. De verkoper in een winkel zegt ook dat hij tevreden is over het product maar doet dat ook met name omdat het nou eenmaal zijn werk is om dat te vertellen.
Bij iemand die een MLM product aanprijst is daarom geen sprake van mond tot mond reclame, maar betreft het gewoon een verkoopgesprek.