ACN piramidespel - ...
 
Meldingen
Alles wissen

ACN piramidespel - werf zo veel mogelijk zieltjes

7 Berichten
3 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
16.3 K Bekeken
(@admin)
Berichten: 246
Estimable Member Admin
Topic starter
 

Dit topic is bedoelt voor discussie over het netwerkmarketingbedrijf ACN.

ACN wed op 10 juni 2015 besproken in Rambam:
http://www.npo.nl/rambam/10-06-2015/VARA_101373245

Eerder werd ACN al besproken in de Nieuwe Revu:
http://www.marijnschrijver.nl/2013/05/08/halleluja-e25-000-per-maand/

 
Geplaatst : 14/03/2014 1:29 pm
 Ego
(@ego)
Berichten: 6
Active Member
 

Hallo allemaal, ik ben nieuw hier en wil toch 'iets' van me afschrijven in de hoop enige verlichting te krijgen daar ik toch enorm onder de indruk was van wat ik vandaag gezegd kreeg. Mijn verhaal gaat over ACN maar weet niet héél zeker of ik het hier goed plaats? misschien hoort het in een ander topic? Mijn excuses als ik het hier verkeerd plaats en ik hoop dat de moderator het dan misschien op de juiste plek kan plaatsen.

Vandaag bij een 'kennis' geweest die overloopt van MLM. Oké, iedereen doet hetgene dat die zelf vindt qua werk maar echt, hoe goed je het me ook wilt voorschotelen ik zie niks in dat soort van 'business' en begin er dus ook niet aan.
Er ontstond een discussie en ja sorry, maar dan dacht ik toch ook mijn mening te mogen geven? het is niet gezegd dat jij daarvoor mijn mening moet delen. Nu op een gegeven moment zei dus ene van die gasten dat 'iedereen die een gewoon jobje heeft, waaronder zelfs mensen geteld werden die 5000 of meer per maand verdienden' nooit rijk konden worden of eigendom bezitten. Al die hoge studies? ach, die waren voor niks. Alleen mensen die MLM deden die zouden steenrijk worden.
Zo had hun 'leader' het al helemaal gemaakt binnen ettelijke jaren, die verdiende nu ff 125.000,- per maand. Ik vroeg toen waarom die leader dan nog volle bak aan het werk was én waarom iedereen toch het zelfde verhaal ophangt wanneer ze zich voorstellen? Want eerlijk, allemaal hebben ze geen studie genoten of héél hoge studies gehad maar vinden totaal geen werk, hebben 'noodgedwongen' hun vaderland moeten verlaten en werkten hier als pizzabezorgers of wat dan ook en ze wilden rijk worden.
Eén van die gasten zei toen , dat die 'leader' wel volgende maand één of andere president binnen ACN zou worden en ging dan stoppen met werken. En het zelfde verhaal? Nee hoor, daar was niks van waar, dat er 'overeenkomsten' waren zou pure toeval zijn.
Ik heb dus gezegd dat ik vond dat ze neerkeken op mensen die kiezen voor een leuke reguliere job, niet iedereen wil deelnemen aan die MLM en toen werd ik serieus bespottelijk uitgelachen. Als jij arm wilt blijven dan blijf je toch gewoon je zielige jobje doen zei toen ene en vervolgens werd de video aangezet van één of andere spreker die hen volle bak ging motiveren nog meer mensen te ronselen... Ik had toch toch ff zoiets van "ben ik nu de malloot of zij?" Wie helpt me dit te begrijpen?

 
Geplaatst : 04/06/2014 6:33 pm
(@admin)
Berichten: 246
Estimable Member Admin
Topic starter
 

Mensen die aan MLM doen die leven feitelijk in 1 grote illusie. Ze hebben allemaal de illusie dat ze ooit, in de toekomst, geld gaan verdienen met MLM.
Dat ze nooit geld zullen gaan verdienen dat wijzen alle cijfers aan:
http://mlmforum.nl/forums/topic/hoeveel-verdien-je-met-mlm/
Zelf had je dat ook al ondervonden, omdat de ACN persoon die de meeste aanzien genoot ook nog een gewone baan had.. Zo veel verdient hij dus blijkbaar helemaal niet met ACN.

Veel mensen die aan MLM doen, die zijn in meer of mindere mate gehersenspoeld. Ze roepen elkaar maar na zonder zelf echt na te (willen) denken. Alles wat buitenstaanders zeggen dat wordt weggelachen of weggedaan als 'negativiteit'. Zie ook hier: http://mlmforum.nl/de-sekte-die-mlm-heet/ .

 
Geplaatst : 04/06/2014 11:57 pm
(@admin)
Berichten: 246
Estimable Member Admin
Topic starter
 

En om toch bij het onderwerp, ACN, te blijven. Op deze site staat vrij helder uitgelegd waarom de auteur het een scam vind:
http://ethanvanderbuilt.com/2014/04/29/acn-scam-yes-opinion/
Tel de feiten bij elkaar op en trek voor jezelf de conclusie.

 
Geplaatst : 05/06/2014 12:22 am
 Ego
(@ego)
Berichten: 6
Active Member
 

Om te beginnen wil ik je ontzettend bedanken voor de verhelderende info. En inderdaad, ik ben 'ooit' eens op zo een bijeenkomst bij iemand thuis geweest en na 5 minuten had ik al zoiets van 'ik moet me goed inhouden uit respect voor mijn vriend die me uitgenodigd had want anders...'

Het valt me overigens ook op dat bij ACN véél buitenlandse mensen instappen. Nu, ik weet dat één van de 'bekende' leaders (al had ik dus nooit van die goedeman gehoord maar oké, het schijnt een succesvolle piet te zijn) ook van buitenlandse afkomst is dus of daardoor het vertrouwen al snel is gewonnen bij de allochtone bevolkingsgroep weet ik niet maar ik vond het wel opvallend.

En dan was er één punt wat me opviel op die bijeenkomst: de leaders (zo noemden ze zich al zag ik ze eerder als ronselaars) reden toch dikke wagens terwijl de vertegenwoordigers met gammele autootjes vertrokken of sterker nog, meereden met 'de leader. Nu ja, als ik hen moest geloven zou iedereen binnen het jaar ook zo een dure, uitgebouwde wagen kunnen rijden én maandelijks naar Miami kunnen gaan...

 
Geplaatst : 05/06/2014 12:28 am
(@jaapk)
Berichten: 27
Eminent Member
 

Een goed artikel over ACN in de Volkskrant vandaag. Het schetst de sfeer op zo'n recruitings bijeenkomst van MLM scams. Dit gaat over ACN, maar het zou voor zowat elke MLM kunnen gelden.

Te mooi om halal te zijn

Het mag niet, maar toch zijn moslims oververtegenwoordigd in een piramidespel-achtig verkoopsysteem, ontdekt Maarten Zeegers
Door: Zeegers 14 maart 2015, 02:00
Met twee vrienden uit Togo en Mauritanië zit ik in een moskeetje in het Transvaalkwartier. De man uit Togo heeft de telefoon van de man uit Mauritanië kapotgemaakt en nu hebben ze hulp nodig bij het invullen van de verzekeringspapieren. Voor zulke aangelegenheden bellen ze mij.
Ik heb geleerd om voor mezelf te denken. Allah heeft ons toch hersenen gegeven om deze te gebruiken
De twee Afrikanen hebben nog iemand meegenomen die ze graag met mij willen laten kennismaken. Een jongen uit Pakistan met een snel kapsel en een laptop. Hij vertelt over een droom die elf jaar geleden is begonnen en waarvan hij sinds drie maanden deel uitmaakt. Een manier om veel geld te verdienen. Heel veel geld. Zo veel zelfs dat hij na een tijdje niet meer hoeft te werken.

Hij is marketeer voor American Communications Network (ACN) en verkoopt via dit bedrijf telefoon- en internetabonnementen, wellness producten en groene energie. Zijn verhaal: voor elk abonnement dat hij afsluit, ontvangt hij 10 procent commissie van ACN. Om via ACN te werken, moet je jezelf wel eerst inkopen voor 482 euro.

'Ik heb dat er al lang uit', beweert de jongen. De afgelopen drie maanden heeft hij naar eigen zeggen al zestien nieuwe klanten geworven en vier mensen lid gemaakt.

Het zou raar zijn als hij wat anders zou verkondigen. Het wordt namelijk pas echt interessant wanneer anderen via hem ook lid worden van ACN. Over elk product dat zijn nieuwe leden verkopen, krijgt hij nog eens een commissie en van die daaronder ook weer. Zo ontstaat een piramidestructuur waarbij degenen aan de top slapend rijk worden van het werk dat anderen doen. De 482 euro die je moet betalen om te mogen beginnen, gaat naar ACN.

Dit systeem heet multi-level marketing (MLM), maar lijkt verdacht veel op een ordinair piramidespel. In tegenstelling tot andere piramidespelen is multi-level marketing in Nederland niet verboden, omdat daadwerkelijk producten worden verkocht. Die producten zijn natuurlijk niet meer dan een rookgordijn. Het bedrijf en de aangesloten verkopers zijn helemaal niet geïnteresseerd in klanten voor hun producten. Het is hen er vooral aan gelegen om nieuwe vertegenwoordigers binnen te halen.

'Nee, nee, het is geen piramidespel', verzekert de jongen mij. Hij opent zijn notebook en laat de producten zien die hij op zijn persoonlijke pagina van de ACN-website aanbiedt. Als hij op een plaatje klikt, word je direct door geschakeld naar de website van Tele2. 'En vanaf maart verhogen ze ook de commissie van 10 naar 20 procent. Omdat we in allerlei nieuwe landen gaan beginnen, zoals in India.'
Verkoopskills
Je moet niet altijd luisteren naar wat de imam zegt
In theorie is het inderdaad mogelijk om winst te maken, maar je moet dan wel over heel goede verkoopskills beschikken. Voor velen blijkt dit een te groot struikelblok, aangezien dezelfde abonnementen vaak elders nog weer goedkoper worden aangeboden. Die commissies moeten natuurlijk ergens van betaald worden. De meeste deelnemers gooien er na een paar weken het bijltje bij neer, 500 euro lichter.

'In het begin had ik ook mijn bedenkingen, maar het werkt echt.'

'Ben je moslim?' vraag ik.

Hij knikt.

'Praktiseer je?'

'Niet echt', zegt hij. Hij beweegt wat ongemakkelijk heen en weer en voegt er dan snel aan toe: 'Maar ik geloof wel.'

Ik leg hem uit dat in de islam multi-level marketing niet is toegestaan. Ik vind het dan ook behoorlijk dapper dat deze jongen dit soort rotzooi in de moskee probeert te verkopen.

'Wie zegt dat?', protesteert de jongen onmiddellijk.

'De imam bijvoorbeeld.'

'Je moet niet altijd luisteren naar wat de imam zegt', reageert hij. 'Ik heb geleerd om voor mezelf te denken. Allah heeft ons toch hersenen gegeven om deze te gebruiken.'

'Bovendien is ACN juist heel islamitisch', gaat hij verder. 'Want in dit systeem moet je elkaar helpen om geld te verdienen. De islam zegt ook dat je elkaar moet helpen.'
Haram
Thuis zoek ik het islamitische oordeel over multi-level marketing en bedrijven zoals ACN. De Permanente Commissie voor Wetenschappelijk Onderzoek en Fatwa's, het belangrijkste religieuze orgaan van de Saoedische overheid is duidelijk: haram. Niet toegestaan.

Belangrijkste reden is dat het de verkoper niet om het product te doen is, maar alleen om de commissie die het oplevert. Daarnaast is er sprake van rente. De top van de piramide verdient geld zonder daar zelf voor te hoeven werken. En het is misleiding: ACN belooft op zijn website en tijdens promotie-evenementen gouden bergen, maar het overgrote deel van de deelnemers komt bedrogen uit. Als het te mooi is om halal te zijn, dan is het waarschijnlijk ook niet halal.

Toch zijn MLM-bedrijven onder moslims ontzettend populair. In Europese landen als Groot-Brittannië en Nederland zijn moslims opvallend goed vertegenwoordigd in het ACN-netwerk.

Succesverhalen
Deze donderdagavond vindt in een vergaderruimte op de vierde verdieping van het stadhuis een presentatie plaats van ACN. Raadslid van de islamitische Partij van de Eenheid, Arnoud van Doorn, stelt dit zaaltje beschikbaar voor geïnteresseerden en verwelkomt de gasten op de gang. Ik ben wat laat, maar er is nog een stoeltje vrij.

De overgrote meerderheid is van niet-Nederlandse komaf, vooral Turken, Marokkanen en Somaliërs. Van hip geklede jongelui tot streng gesluierde vrouwen.

De avond is een aaneenschakeling van succesverhalen van voor elkaar applaudisserende en high fivende vertegenwoordigers in pak. De Marokkaanse Kamal en Libanese Emad schotelen het publiek een glanzende carrière en torenhoge winsten voor. 'Wil je bij de 95 procent horen die in loondienst werkt en eeuwig arm blijft? Of bij de 5 procent die zonder iets te hoeven doen bakken met geld verdient?'
Zwakke plek
Alles is zo fantastisch en zo positief, dat ik op een gegeven moment zelf overweeg het ook maar te proberen
Op de derde rij zit een Marokkaanse jongen in wit shirt die bij elke retorische vraag van de sprekers direct zijn handen de lucht in gooit om het publiek mee te krijgen, waarschijnlijk gewoon een medewerker van ACN. Zeker drie keer komt de zin voorbij: 'In het begin was ik heel kritisch, maar toen ik eenmaal geld begon te verdienen, was ik ontzettend blij dat ik had besloten om lid te worden van ACN.' Alles is zo fantastisch en zo positief, dat ik op een gegeven moment zelf overweeg het ook maar te proberen.

De sprekers weten de zwakke plek van de bezoekers te raken. Een Turkse vertegenwoordiger met lange baard vertelt dat hij is begonnen om in het onderhoud van zijn ouders te kunnen voorzien. De plicht van iedere moslim.

'Het is zo makkelijk!', roept hij. 'Wie van jullie kent mensen in Turkije?'

De Marokkaanse jongen in het witte shirt gooit zijn handen omhoog, direct gevolgd door de rest van de zaal.

'Nou dan heb ik goed nieuws, want daar gaan we binnenkort ook open, een geweldige nieuwe markt.'

Ik zie mijn buurman denken: wow, Turkije, daar ken ik echt veel mensen.

Haram
Na meer high fives en nog meer applaus is de bijeenkomst voorbij. Wie wil, kan zich direct inschrijven. Op de gang spreek ik vertegenwoordiger Kamal aan. Hij is in pak en heeft een islamitische baard. Ik heb maar één vraag: 'Is ACN nu wel of niet haram?'

Kamal kijkt wat achterdochtig. 'Kom even mee', zegt hij, terwijl hij me verder de gang op loodst. Uit de buurt van eventuele geïnteresseerden.

'Wie heeft jou uitgenodigd?', vraagt hij. 'Van wie heb je deze vraag?' Ik wiebel een beetje op en neer. 'Arnoud', stamel ik. Arnoud van Doorn heeft meerdere malen op zijn Facebookpagina reclame gemaakt voor deze bijeenkomsten van ACN. 'Ik neem toch aan dat ik niet de eerste ben die deze vraag stel.'
'Zeker niet', antwoordt Kamal. 'Ik was vroeger in dit opzicht ook heel kritisch, maar toen heb ik zelf onderzoek gedaan op internet en navraag bij kennissen uit Saoedi-Arabië. In Engeland zijn er veel orthodoxe moslims die het doen. Die lopen gewoon in islamitische kledij en lange baarden dit soort presentaties te geven. En zie je daar dat meisje? Die komt altijd bij de Soenna moskee.'

'Er is helemaal geen sprake van rente', vindt Kamal. 'Jouw inleg gaat namelijk naar klantenservice en onderhoud van de website. Het is echt geen piramidespel, anders zou het in Nederland ook verboden zijn.' Twee beveiligers van het gemeentehuis lopen ondertussen langs om te kijken of alles in orde is. Kamal vraagt ietwat ongerust aan hen of er misschien problemen zijn.

'Kom anders volgende weekend naar onze training in Amsterdam', zegt hij snel. 'Neem even contact op met Arnoud, dan komt het wel goed.'
Leugens en bedrog
ACN is gewoon een piramidespel. Ik wil niet dat mijn gemeenschap de dupe wordt van dit soort leugens en bedrog
Ik pak de lift terug naar beneden. Op de eerste verdieping zijn de raadsleden ondertussen aan het borrelen na de vergadering van vanavond. Hassan Kücük, de fractievoorzitter van de Islam Democraten, drinkt een glaasje cola.

Kücük zegt dat hij niets te maken wil hebben met de ACN-bijeenkomsten van zijn collega in het stadhuis. Hij weet dat er een hoop heisa zal ontstaan wanneer dit zou uitlekken. 'ACN is gewoon een piramidespel. Ik wil niet dat mijn gemeenschap de dupe wordt van dit soort leugens en bedrog.

'Ik zeg het niet graag: maar eens een boef, altijd een boef', sneert Kücük, verwijzend naar eerdere veroordelingen van Van Doorn voor onder meer drugshandel.

Fatima Faïd van de Haagse Stadspartij reageert geschrokken. 'Als dit waar is, dan kan het natuurlijk niet. Je kunt niet als politieke partij in het stadhuis commerciële activiteiten ontplooien. Als burgemeester Van Aartsen hier achter komt, dan wordt hij helemaal gek.'

Banenmarkt
Een paar dagen later bel ik de gemeente. Die mailt dat de vergaderruimte op het stadhuis beschikbaar is voor typische fractieaangelegenheden, dus niet voor commerciële of andere doeleinden.

'Onlangs is dit nog bevestigd in de richting van de heer Van Doorn. Kennelijk hebben daar toch andere activiteiten plaatsgevonden. De griffier heeft hem daar inmiddels op aangesproken. De heer Van Doorn heeft daarop aangegeven dat hij voor deze activiteiten geen gebruik meer zal maken van de vergaderruimte in het stadhuis.'

Ik bel Van Doorn.

Volgens hem was er niets aan de hand. 'Een van de speerpunten van ons partijprogramma is het helpen van jongeren aan banen en stageplekken. Daarvoor nodigen we bedrijven uit zoals ACN om iets te vertellen. Je moet het echt zien als een soort banenmarkt.'
Niets te verbergen
'Banenmarkt?' vraag ik. 'Ik heb meer het idee dat het recruitment events zijn waar alleen de vertegenwoordigers van ACN beter van worden. Past dit wel bij het werk van een raadslid?'

'We zijn een transparante partij en hebben niets te verbergen', verklaart van Doorn. 'Deze week is het trouwens de laatste keer dat we de bijeenkomsten in het stadhuis organiseren, juist om die schijn tegen te gaan. Het is ook erg druk, dus de ruimte hier is eigenlijk te klein. Vanaf volgende week wijken we uit naar het Mercure Hotel.'

Van Doorn zegt zelf geen geld te krijgen voor de bijeenkomsten van ACN. Bij het bedrijf weigeren ze me te woord staan.

'Ik doe wel andere dingen erbij', erkent Van Doorn. 'Zo heb ik een consultancybureau voor internationaal zakendoen, want van het salaris van een raadslid alleen (zo'n 2.300 euro, red.) kun je natuurlijk niet leven.'

 
Geplaatst : 14/03/2015 5:12 pm
(@admin)
Berichten: 246
Estimable Member Admin
Topic starter
 

ACN werd gisteren besproken in het TV programma Rambam:
http://www.npo.nl/rambam/10-06-2015/VARA_101373245
Daar zie je ook dat er niemand is die er geld aan verdient en dat het eigenlijk een piramidespel is.

De ACN gelovigen hebben hun argunten op twitter al klaar:

https://twitter.com/Ferkleuskens/status/608860877060579328

https://twitter.com/Ferkleuskens/status/608868081448853504

https://twitter.com/Ferkleuskens/status/608877304366784513

Deze meneer is overduidelijk gehersenspoeld door de ACN sekte..

 
Geplaatst : 11/06/2015 8:35 am
Deel: